اسلام ناب--توحید کلمه

مبارزه، علم است(سخن کلیدی رهبری در دیدار خصوصی با دست اندرکاران خبرگزاری ایرنا در سال 73)

اسلام ناب--توحید کلمه

مبارزه، علم است(سخن کلیدی رهبری در دیدار خصوصی با دست اندرکاران خبرگزاری ایرنا در سال 73)

اسلام ناب--توحید کلمه
با سلام
کومونیست ها حرفهای بی ربط زیاد دارند،‌اما این یک جمله شان حرف درستی است که می گفتند:"مبارزه علم است." یعنی اول باید دوست و دشمن را درست شناخت، جبهه آنها را از هم تفکیک کرد،‌سپس مبارزه را آغاز کرد.(کلیدی ترین جمله رهبری در دیدار خصوصی با دست اندر کاران خبرگزاری جمهوری اسلامی در سال 73)
برای تشریح جمله بالا که رهبری عزیز از کومونیست ها آن را نقل کرده و همچنین جهت تعریف فلسفه وجودی این وبلاگ اشاره می کنم به گفتار زیر از معظم له در سال 88:
اگر بصیرت نداشته باشید، دوست را نشناسید، دشمن را نشناسید، یک وقت می بینید که آتش توپخانه تبلیغات شما و گفت و شنود شما و عمل شما، به طرف یک قسمتی است که آنجا، دوستان مجتمع اند نه دشمنان
***
و اما درباره محتویات این وبلاگ و مقالات و مطالب آن باید این نکته را متذکر شوم کلیه مطالبی که در این سایت مشاهده می کنید قالبا با ذکر منابعی همراه شده اما اساس و شالوده همه شان مبتنی بر برداشت های شخصی و تحلیلهای شخصی خود این حقیر می باشد. و لذا باید عنایت داشته باشید مطالب و مقالات نگارش شده در این فضا، ابداً و اصلا به صورت کپی-پیست از سایت ها و کتب مختلف نیست و ذکر منبع در ذیل مطالب این وبلاگ برای این است تا بدانید جرقه نوشتن مقالات مذکور از کجا در ذهن این حقیر زده شده است، فقط همین!!!
شادی روح شهدا، امام شهدا، صلوات....
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۲ بهمن ۹۵، ۱۳:۲۴ - WATING MUSLIM
    ++++
  • ۲۷ دی ۹۵، ۱۰:۰۸ - منتظر ....
    ممنون
  • ۲۷ دی ۹۵، ۰۸:۰۲ - منتـــظر المـهـدی۳۱۳
    تشکر
  • ۱۰ آذر ۹۵، ۱۲:۲۶ - WATING MUSLIM
    ++++

در انبوه نظریات غربی نظریه ای معتبر از «اینکلس» به چشم می خورد که تعدادی از معیارهای انسان مدرن (شهروند به مفهوم واقعی کلمه) را لیست کرده است. یکی از آن ویژگی ها، توجه به علم و اعتقاد راسخ انسان به توانایی بر غلب بر طبیعت و تسخیر آن می باشد و این غلبه و تسخیر را یک ارزش تلقی می کند. اینکلس در نظریه خود تاکید می ورزد که این ملاک ها بایستی به انسان ها منتقل شوند تا نمونه یک انسان مدرن شوند. وی نافذترین راه را «تحصیلات» می داند و اذعان می دارد که تحصیلات بهترین راه برای اشاعه فرهنگی چنین ملاک هایی است. پر واضح است که تاکید وی بر علم باوری به عنوان یک ملاک در راستای همین قضیه است. (رساندن فضای ذهنی انسان ها به جایی که واجد ملاک های انسان مدرن شوند.)

در عصر کنونی این نظریه در غرب یک الگوی برنامه ریزی فرهنگی است. به نحوی که تمامی ارزشهای جامعه غربی -که مجموعه ایست از تعداد بیشماری از انسان های مدرن شده- از طریق تحصیلات از همان ابتدا تا تحصیلات تکمیلی به فضای ذهنی همگان تزریق می شود. متاسفانه سبک و سیاق تحصیلی غرب، به قوت در جهان ریشه دار است و کشور ما نیز مصون از آن نمانده است.

تحصیلات به سبک و سیاق غربی –بخواهیم یا نخواهیم- حامل ارزشهایی است که ماهیتاً با ارزشهای اسلامی در تضاد است. اولین نشانه های این تضاد را در مبنای توجه به علم در غرب می توان جست و جو کرد یعنی غلبه بر طبیعت. دقیقا اسلام نقطه مقابل آن را ارزش می داند یعنی توجه به علم در راستای کشف قواعد طبیعی جهت تعامل سازنده با طبیعت نه تسخیر و به اسارت گرفتن قوای طبیعت -که نتیجه آن جز اغتشاش در نظم حاکم بر طبیعت نیست (مفهوم قرآنی «تسخیر» در قرآن به هیچ عنوان به معنای تخریب نیست)-

این اعتقاد یعنی آزاد دانستن انسان در تسخیر تخریب گر و همه جانبه طبیعت –که خود بر مبنای فکری مکتب اومانیسم بناشده است- خود ملازمِ فکری بسیاری از مفاهیم، چون «آزادی»، «عدالت»، «حقوق بشر» و... بر اساس پیش فرضهای غربی شده است. فرضاً آزادی و عدالت غربی صرفاً مفهومی مادی، سیاسی و اقتصادی دارد اما در اسلام مفهومی وسیع تر دارد و علاوه بر مفهوم مادی، مفهومی معنوی، نفسانی و روحانی آن را نیز در بر می گیرد و اساساً شقّ مادی آن بر مبنای شقّ معنوی آن استوار و قابل تفسیر است. –شرح مبسوط این واژه ها را در مقاله ای که در تاریخ 3 مرداد 1392 پیرامون مفهوم آزادی و عدالت در اسلام و غرب در همین وبلاگ منتشر شده است پیگیری فرمایید.-

بحث مبنایی و آنچه لازم بود گفته شد اما بحث نهایی که همانا لزوم تحول نظام آموزشی و تدوین نظام آموزشی اسلامی است باقی ماند که –بنابر اقتضائات این مقال- توضیح مشروحی نیز نیاز ندارد. همین اندازه کافیست که اشاره کنیم، بایستی با بازبینی و تدوین شاخص های اسلامی –تعریف حقیقی مفاهیم آزادی، عدالت، حق، تکلیف و...- دست سیطره شاخص های فاسد غربی را از مراکز علمی قطع نماییم و بر مبنای آن شاخص ها به تدوین مجدد دروس بر مبنای اسلامی شان بپردازیم و سپس نظام آموزشی جدید دینی را بر آنها سوار و استوار نماییم.

نگارش فوق تنظیم شده است بر اساس تحلیل تلفیقی شخص نویسنده از:

الف) کتاب «سیاست های مقایسه ای» اثر «سید عبد العلی قوام»
 ب) سخنان «مقام معظم رهبری» پیرامون «تولید علم»
 ب) مباحث عنوان شده توسط سرور گرام «استاد دکتر مهدی عبدالحمید» در کلاس درس «مبانی مدیریت دولتی1» پیرامون موضوع «لزوم تدوین شاخص های اسلامی ذیل مبانی حکومت اسلامی»

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۹/۱۶
سپهر راهی

دانشجو

روز دانشجو

نظرات  (۱)

۱۷ آذر ۹۴ ، ۲۱:۱۷ سعید ابراهیمی
متقن و محکم و کاملا علمی. به مسائل خوبی می پردازی داداش. مطالبت یک وجه دیگر از موضوع رو در نظر آدم باز می کنه. مثلا در قسمت آخر مقاله در پرداختن به نظام آموزش اسلامی چیزی که یه ذهنم رسید و مختصر می نویسم:
مردم ما در مواجهه با منش مردم مغرب زمین کمتر به تامل و تفکر پرداختند و بدون اینکه توجه کنند که غرب چیست و چگونه است آن را پذیرفتند و کمتر به زندگی خود و به خود پرداختند. سوالی که به ذهنم می رسد اینکه ما با فرهنگ خودمان و با سابقه تاریخی‌مان چگونه خودمان را آینه زندگی و جهان بینی غربی می بینیم؟ آیا پذیرفتن فکر غربی در ما از سر تامل و تفکر و احساس نیازمندی بوده یا مسحور این بینش شدیم و فرصت فکری برای ما باقی نماند؟
تشکر.
پاسخ:
ممنون از شرحت داداش 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی