اسلام ناب--توحید کلمه

مبارزه، علم است(سخن کلیدی رهبری در دیدار خصوصی با دست اندرکاران خبرگزاری ایرنا در سال 73)

اسلام ناب--توحید کلمه

مبارزه، علم است(سخن کلیدی رهبری در دیدار خصوصی با دست اندرکاران خبرگزاری ایرنا در سال 73)

اسلام ناب--توحید کلمه
با سلام
کومونیست ها حرفهای بی ربط زیاد دارند،‌اما این یک جمله شان حرف درستی است که می گفتند:"مبارزه علم است." یعنی اول باید دوست و دشمن را درست شناخت، جبهه آنها را از هم تفکیک کرد،‌سپس مبارزه را آغاز کرد.(کلیدی ترین جمله رهبری در دیدار خصوصی با دست اندر کاران خبرگزاری جمهوری اسلامی در سال 73)
برای تشریح جمله بالا که رهبری عزیز از کومونیست ها آن را نقل کرده و همچنین جهت تعریف فلسفه وجودی این وبلاگ اشاره می کنم به گفتار زیر از معظم له در سال 88:
اگر بصیرت نداشته باشید، دوست را نشناسید، دشمن را نشناسید، یک وقت می بینید که آتش توپخانه تبلیغات شما و گفت و شنود شما و عمل شما، به طرف یک قسمتی است که آنجا، دوستان مجتمع اند نه دشمنان
***
و اما درباره محتویات این وبلاگ و مقالات و مطالب آن باید این نکته را متذکر شوم کلیه مطالبی که در این سایت مشاهده می کنید قالبا با ذکر منابعی همراه شده اما اساس و شالوده همه شان مبتنی بر برداشت های شخصی و تحلیلهای شخصی خود این حقیر می باشد. و لذا باید عنایت داشته باشید مطالب و مقالات نگارش شده در این فضا، ابداً و اصلا به صورت کپی-پیست از سایت ها و کتب مختلف نیست و ذکر منبع در ذیل مطالب این وبلاگ برای این است تا بدانید جرقه نوشتن مقالات مذکور از کجا در ذهن این حقیر زده شده است، فقط همین!!!
شادی روح شهدا، امام شهدا، صلوات....
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۲۸ ارديبهشت ۹۶، ۱۲:۰۹ - شاهین ام
    تشکر
۰۵ فروردين ۹۶ ، ۱۰:۱۰

فضای مجازی و ترور شخصیتی


 1-مقدمه تحقیق

در مقدمه این مقال لازم است به اهمیت موضوع تحقیق از منظر ریشه آن توجه شود. ریشه ترور شخصیتی، جنگ نرم می باشد. که یکی از تکنیک های جنگ نرم همین مقوله ترور شخصیتی می باشد. با نگاهی گذرا بر تعاریف ارائه شده از جنگ نرم اهمیت کلی تحقیق پیش رو دانسته می شود.

الف) تعریف علمی (جان کالینز-تئوریستین دانشگاه ملی جنگ آمریکا-): استفاده طراحی شده از تبلیغات و ابزارهای مربوط به آن برای نفوذ در مختصات فکری دشمن با توسل به شیوه هایی که موجب پیشرفت مقاصد امنیت ملی مجری میشود.

در تعریف فوق تنها جامعه دشمنان مطرح است اما در تعریف زیر نه تنها جامعه مذکور بلکه جوامع بی طرف و نیز دوستان نیز مطرح است و همین مسئله اهمیت جنگ نرم را مضاعف می کند.

ب) تعریف عملیاتی-رسمی (طبق تعریف آیین رسمی ارتش ایالات متحده آمریکا): استفاده دقیق و طراحی شده از تبلیغات و دیگر اعمالی است که منظور اصلی آن اثر گذاری بر عقاید، احساسات، تمایلات و رفتار دشمنان، گروه های بی طرف و یا گروه های دوست است به نحوی که برای برآوردن مقاصد و اهداف ملی پشتییبان باشد.

پر واضح است که تعریف فوق از تعریف پیشین کامل تر می باشد و کار ما را در مواجهه با مقوله جنگ نرم دشوارتر می نماید.

در پایان این مبحث لازم است هدف عمده از جنگ نرم مطرح شود. هدف از این مقوله در مرحله نهایی تغییر ارزشها (اعم از دینی، فرهنگی و سیاسی) است و چنانچه این مسئله برای دولتی که سیاست جنگ نرم را اعمال می کند محقق نشود تبدیل به سیاست ترور شخصیتی می شود. پر واضح است که اینجا شخصیت هایی مطرح اند که ارزشهای جامعه ی مورد هدف را سر دست گرفته و به جد در پی تحقق آنها می باشند. سیاست ترور شخصیتی چنانچه  منجر به از حیثیت افتادن فرد مورد هدف نشود دست کم مقدمات ایجاد تفرقه در جامعه مورد هدف را فراهم می کند.

2-ریشه شناسی ترور

واژه «ترور» اولین بار به معنای شیوه ای حکومت از طریق ایجاد رعب و وحشت و بعد از انقلاب فرانسه و اعدامهایی که صورت گرفت به کاربرده شد.تا قبل از ورود جدی فضای مجازی به مباحث سیاسی، ترور ها بیشتر دولتی بود اما امروزه حجم وسیعی از عملیات های تروریستی مربوط به گروه های غیر دولتی است ضمن اینکه با وجود فضای مجازی مرز بین ترور دولتی و غیر دولتی در هر ریخته آنجا که پدیده ای مثل داعش را می توان به جهت حمایت های دولت هایی خاص، تروریسم دولتی و به دلیل دارا بودن مایه های ایدئولوژیک خاص، تروریسم غیر دولتی نامید.

3-تحلیل مقوله ترور شخصیتی از منظر جرم شناسی در فضای مجازی

فضای مجازی امکان رفتار ضد اجتماعی «ترور شخصیتی» را بیش از پیش فراهم نموده است. ضمن اینکه این امکان را فراهم می کند تا با صرف زمان و هزینه کم خسارت هنگفتی به شخصیت افراد وارد آید و اساسا این مقوله را فنی تر و پچیده تر از گذشته کرده است. علاوه بر این، فضای مجازی امکان سازماندهی و تدارک تهاجم سازمان یافته از فواصل دور علیه اهدافی خاص را فراهم کرده است.

از همه اینها گذشته معمولا فعالیت در فضای مجازی قاعده و قانون خاصی ندارد و در صورت وجود، آسان تر از سایر فضاها، قواعد آن قابل نقض و امکان رد یابی مجرمین در آن مشکل تر است.

4-شاخص های فضای مجازی و اثر گذاری این شاخص ها بر تکنیک های ترور شخصیتی

شش خاص در مباحث تحلیلی مربوط به فضای مجازی مطرح است که در مسائل مربوط به مبارزه با تهدیدات امنیتی فضای مجازی قابل طرح است. این شاخص ها عبارتند از: دانش، تاثیر، شدت، احتمال، کنترل، آگاهی

از میان این شش شاخص دو شاخص تاثیر (مواردی مثل مدت زمان شیوع، محدوده دربرگیرنده و این که رسانه ها چه قدر به یک خبر بپردازند را شامل میشود) و شدت (آشکار شدن اطلاعات شخصی افراد و شدت خسارت وارد ناشی از آن را شامل میشود) مربوط به بحث تحقیق ما (ترور شخصیتی) می باشد. با نظر به دو شاخص مذکور تاثیرات آن را بر دو تکنیک اساسی در ترور شخصیتی بررسی می کنیم.

الف) تکرار: شاخص تاثیر تکنیک «تکرار» را تقویت می کند. هر چه سایت های متنوع تری به خبر کذبی که درباره شخصیتی خاص منتشر شده، بپردازند روند تخریب شخصیت فرد مورد نظر تسهیل می شود. لازم به ذکر است در تکنیک تکرار، یک مسئله را آنقدر تکرار می کنند تا در اذهان عمومی جاگیر شود.

ب) بزرگ نمایی: شاخص شدت نیز با آشکار کردن بیش از پیشِ گذشته افراد و نیز آن دسته از عملکردهای غلط چهره های سیاسی که واقعا از اهمیت زیادی برخوردار نیستند در امر بزرگ نمایی آن عملکرد ها و اطلاعات مربوط به سرگذشت افراد روند ترور شخصیتی را تسهیل می نمایند.

5-اینترنت و جریان متنوع و سریع اطلاعات

فضای مجازی در عصر حاضر جریان حرکت و انتقال همه چیز را افزایش داده است به ویژه سرمایه، کالا و اطلاعات. این جریان سریع اطلاعات به نوبه خوبه توان تحلیل را افراد را میگیرد این مسئله بیش از همه در شبکه های اجتماعی نمود دارد. این شبکه ها آنقدر اذهان عمومی را با انبوهی از اطلاعات و تحلیلهای گوناگون مواجه می کنند که عملا قوه تحلیل گر عقل انسان را در برابر خود منفعل می سازند.

نکته دیگر اینکه اینترنت، معطلی که ما در قبال سامانه ای مانند بولوتوث برای انتقال اطلاعات متحمل می شویم را رفع می کند. بر خلاف سامانه های انتقالی مانند بولوتوث، اینترنت محدودیت زمانی و جغرافیایی ندارد. همین مسئله در پخش اخبار تخریبی، به شدت موثر است.

مسئله بعدی این است که اینترنت ارتباط دو سویه ایجاد می کند. سایت ها و گروهای اجتماعی یک طرفه به ارسال اخبار نمی پردازند بلکه مخاطبان متعدد در تکوین و شاخ و برگ دارتر شدن اطلاعات و اخبار سهمی موثر دارند. وقتی خبر کذبی بر روی خروجی سایتی منتشر می شود احتمالا مخاطبان گوناگون اطلاعات غلط تر دیگری از خود برآان می افزایند (با ارسال نظر ذیل اخبار و مطالب سایت) و روند تخریب اشخاص و چهره های مطرح را تسریع کنند.

نکته آخر در ارتباط با سرعت جریان اطلاعات، این است که اینترنت، پل ارتباطی بین منابع خبری خارجی و داخلی است. آن دسته از منابع خبری داخلی که ترس از پیگیری های قانونی (به واسطه اعمال تخریبی خود) دارند به سهولت می توانند (بدون بر قراری ارتباط مستقیم با منابع خارجی و) با استفاده از اینترنت و بدون بر جای گذاشتن هر گونه ردی از خود، از منابع خبری خارجی الهام خبری و فکری بگیرند.

6-اینترنت و کارکرد احزاب در مقوله ترور شخصیتی

اگر احزاب را به عنوان گروهایی در نظر بگیریم که در پی کسب قدرت اند (که در تعریفهای علمی از حزب هم همین عنصر «کسب قدرت» گنجانده شده است) قطعا منکر این قضیه نخواهیم بود که غالبا احزاب برای دست اندازی بر منابع قدرت، از ترور شخصیتی چهره های شاخص حزب حاکم، از هیچ عملی فروگزار نمی کنند. با این تحلیل، فضای مجازی، لزوم حضور فیزیکی افراد گوناگون در احزاب مختلف و نیز تاثیر فیزیکی این احزاب را بر جامعه، کم رنگ کرده است آنجا که با ظهور سایت ها و شبکه های مختلف اجتماعی امکان بسیج گری سیاسی بر علیه حزب حاکم، توسط احزاب گوناگون، امری سهل تر، کم هزینه تر و موثرتر شده است.

7-رسانه ای شدن سیاست و تجاری شدن رهبران سیاسی

عنوان فوق شامل چند مقدمه و یک استنتاج تحلیلی است.

اولاً، کاستلز بر این عقیده است که سیاست با وجود فضای مجازی بیش از پیش رسانه ای شده است. و دقیقا به همین دلیل است که اگر چه به بهانه هایی از قبیل دموکراسی، رهبران سیاسی به راحتی دست به تخریب شخصیت های مختلف سیاسی (برای تحکیم پایه ای قدرت خود می زنند) اما خود نیز سرانجام دچار همین روند تخریب و ترور می شوند.

دوماً، رسنیک معتقد است که سیاست به دلیل حضور فضای مجازی از فرایند عقلانی خود خارج شده است.

سوماً، تحلیل ها حاکی از آن است که رهبران سیاسی در غرب، به صورت کالا تبلیغ می شوند و در واقع خاصیتی تجاری به خود گرفته اند به این معنا که تنها تا زمانی که مورد استفاده و مثمر ثمراند مشمول تبلیغات حمایتی گوناگون می شوند اما زمانی که تاریخ انقضای آنها فرا می رسد مورد حمله و تهاجم انواع تخریب ها و ترورهای شخصیتی قرار می گیرند و از حیثیت می افتند.

چهارماً، آمارها حکایت از آن دارد که 90 درصد فضای مجازی تجاری است (1الی 2 درصد آن شامل موضوعات غیر اخلاقی و بقیه فضای آن شامل موضوعات دیگر از قبیل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و...است) و پشت پرده غالب تبلیغات تجاری را سرمایه داران کلان و یا باندها و مافیاهای بزرگ قدرت تشکیل می دهند.

استدلال نهایی آنکه به دلایلی که عرض شد ذهن مخاطبان اینترنت، در سراسر جهان در اغلب موارد مسحور شگردهای تبلیغاتی است و به همین دلیل مرز بین نقد منصفانه و تخریب و ترور شخصیتی (دست کم به راحتی) تشخیص داده نمی شود. و به همان آسانی که یک کالا از چشم مردم می افتد رهبران نیز دچار همین روند می شوند.

8-امکانات خاص فضای مجازی برای مقوله ترور شخصیتی 

الف) در فضای مجازی این امکان حاصل شده است که سایت های متععد به نام اشخاص مختلف تاسیس شود اما در واقع گردانندگان آن سایت ها جریانات مخالف آن اشخاص باشند. از این طریف به راحتی رفتاری خلاف واقع  به اشخاص مورد ترور نسبت داده می شود.

ب) اشتراک گذاری عکس، فیلم، صوت به صورت نا محدود آن هم در یک صفحه، دامنه تاثیر گذاری این فضا را برای تخریب شخصیت ها گسترده است. فیلم ها ناقص معمولا به راحتی با عکس های ویرایش شده (فوتوشاپ شده) تکمیل می شوند و اتهامات سهمگین و ناجوانمردانه غیر اخلاقی را متوجه فرد مورد تخریب می کنند این امکان تقریبا در هیچ روزنامه یا تلویزیونی دست کم در ایران، ممکن نیست.

پ) بی قاعده بودن رسم الخط ها در اینترنت از جمله انواع خط کشی زیر متن، نوع ادبیات، (غالبا پرسشی)، رنگ آمیزی های خاص در بلد کردن یک بخش از متن خبر موثر است. به مثال مذکور توجه فرمایید: {رئیس جمهور «وعده» حل مشکل ارزی در طی دو هفته را تکذیب کرد} در این نوع خبر رسانی وعده در دو دو پرانتزی گذاشته شده و در واقع این مسئله را القا می کند که تکذیب رئیس جمهور دروغ است نه وعده داده شده. در جراید مکتوب و روزنامه ها حداکثر کاری که می شود کادر کشی و یا بلد کردن متن است ولی در اینترنت امکانات بیشتری برای تمرکز بر یک واژه وجود دارد و این بیش از هر چیز به بی قاعده بودن فضای مجازی در حوزه خبر رسانی بر می گردد.

ت) انواع رفرنس دهمی ها در اینترنت این امکان را می دهد تا تاثیر و اعتبار اخبار کذب در اذهان عمومی بیشتر شود.

9-منابع تحقیق

الف) مقاله «تاثیر تهدیدات امنیتی تروریسم سایبری بر امنیت جمهوری اسلامی ایران و راهکارهای مقابله با آن» (سید محمد رضا موسوی، خدیجه حیدری، علی قنبری)

ب) مقاله «بررسی تروریسم از منظر گونه شناسی، مورد مطالعه تروریسم سایبری در بحث فتاوری هسته ای در ایران» (مهدی جواهری)

پ)مقاله  «اینترنت و آسیب های اجتماعی» (سایت www.haghgostar.ir)

ت) مقاله «شناسایی و پیشگیری از کمین سایبری» (بهزاد لک)

ث) مقاله «نقش فضای مجازی در قدرت نرم» (مسعود جعفری نژاد، محمد رضا مکی نژاد اصفهانی، محمد مهدی افشار)

ج) مقاله «رفتار شناسی مجرمان در فضای سایبر» (علی اکبر جلالی)

چ) مقاله «تبیین و بررسی مفهوم جنگ نرم در اندیشه سیاسی مقام معظم رهبری» (زهرا قاسمی)

ح) جزوه «»تکنیک های عملیات روانی در حوزه رسانه و خبر(احمد قدیری ابیانه)

خ) مقاله «آسیب شناسی جنگ نرم در فضای سایبر و رسانه ای» (حمید ضیایی پرور)



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۱/۰۵
سپهر راهی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی