اسلام ناب--توحید کلمه

مبارزه، علم است(سخن کلیدی رهبری در دیدار خصوصی با دست اندرکاران خبرگزاری ایرنا در سال 73)

اسلام ناب--توحید کلمه

مبارزه، علم است(سخن کلیدی رهبری در دیدار خصوصی با دست اندرکاران خبرگزاری ایرنا در سال 73)

اسلام ناب--توحید کلمه
با سلام
کومونیست ها حرفهای بی ربط زیاد دارند،‌اما این یک جمله شان حرف درستی است که می گفتند:"مبارزه علم است." یعنی اول باید دوست و دشمن را درست شناخت، جبهه آنها را از هم تفکیک کرد،‌سپس مبارزه را آغاز کرد.(کلیدی ترین جمله رهبری در دیدار خصوصی با دست اندر کاران خبرگزاری جمهوری اسلامی در سال 73)
برای تشریح جمله بالا که رهبری عزیز از کومونیست ها آن را نقل کرده و همچنین جهت تعریف فلسفه وجودی این وبلاگ اشاره می کنم به گفتار زیر از معظم له در سال 88:
اگر بصیرت نداشته باشید، دوست را نشناسید، دشمن را نشناسید، یک وقت می بینید که آتش توپخانه تبلیغات شما و گفت و شنود شما و عمل شما، به طرف یک قسمتی است که آنجا، دوستان مجتمع اند نه دشمنان
***
و اما درباره محتویات این وبلاگ و مقالات و مطالب آن باید این نکته را متذکر شوم کلیه مطالبی که در این سایت مشاهده می کنید قالبا با ذکر منابعی همراه شده اما اساس و شالوده همه شان مبتنی بر برداشت های شخصی و تحلیلهای شخصی خود این حقیر می باشد. و لذا باید عنایت داشته باشید مطالب و مقالات نگارش شده در این فضا، ابداً و اصلا به صورت کپی-پیست از سایت ها و کتب مختلف نیست و ذکر منبع در ذیل مطالب این وبلاگ برای این است تا بدانید جرقه نوشتن مقالات مذکور از کجا در ذهن این حقیر زده شده است، فقط همین!!!
شادی روح شهدا، امام شهدا، صلوات....
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۲ بهمن ۹۵، ۱۳:۲۴ - WATING MUSLIM
    ++++
  • ۲۷ دی ۹۵، ۱۰:۰۸ - منتظر ....
    ممنون
  • ۲۷ دی ۹۵، ۰۸:۰۲ - منتـــظر المـهـدی۳۱۳
    تشکر
۱۹ مهر ۹۳ ، ۱۱:۳۷

سیری در فلسفه سیاسی اسلام


در مطالعه مبناییِ تفکرِ سیاسیِ غربِ معاصر، به این نکته سردرکننده بر می خوریم که چرا تا این اندازه متفکران غربی در طرح ریزی مبنای یک نظام سیاسی در پی آن اند تا همه مردمان،‌ آن هم البته حتی المقدور- در سطح بسیار بالایی درامور سیاسی مشارکت داشته باشند..

جالب است بدانیم که حتی در این نظرات که غالبا مبتنی بر دموکراسی است همه متفق النظراند که باز هم با به قدرت رسیدن و انتخاب شدن یک فرد به عنوان رئیس قوه مجریه یا هر قوه دیگر- اختیارات او از سایر مردمان که او را برگزیده اند- بیشتر است و این خود، کنترلی مردمی نیاز دارد تا مبادا فرد زمامدار از اختیارات خود در جهت منافع شخصی استفاده کند. و جالب است دانسته شود که اهمیت دادن به اندازه دایره مشارکت کنندگان و میزان این شراکت در اداره امور سیاسی در نظریات متفکران غربی به همان اندازه مهم است که در اسلام ادای وظیفه توسط حاکم.

در غرب رأی مردم مقامی به حاکم می دهد و او را بر سریر قدرت می نشاند اما در اسلام مقام معنوی فرد که حاصل سالها اصلاح نفس و تعالی بخشی به روح (این یگانه حقیقت حقیقی انسان) است فرد را موظف به اداره جامعه می کند. بی شک هرکس مقامش بیشتر باشد ادای این وظیفه (حکمرانی) بر گردن اوست و باید اداره امور را بدست گیرد چرا که منصوب الهی است.

توجه به این نکته ضروری است که در غرب مقام زمامداری، کاملا اکتسابی تلقی می شود اما در اسلام این مقام ضمن آنکه طی وصول به مقامات معنوی، برای فرد اکتسابی است، انتصابی هم هست از آن جهت که از طرف ذات لایزال ربوبی به او تکلیف می شود.

البته این به این معنا نیست که رضایت عمومی پشتوانه حق زمامداری در اسلام نیست. نه، این رضایت در غرب و اسلام هردو مشترک است اما باید دقت کرد که مبنای این رضایت در غرب صرفا مادی و با انگیزه تامین منافع مادی توسط حاکم است ولی در اسلام ناشی از مهریست که خداوند عالم بواسطه مقام معنوی و ریاضات نفسانی حاکم اسلامی در دل امت تحت فرمان او (یا امتی که باید تحتِ فرمانِ قرار گیرد) قرار می دهد که در پی آن دل و جان امت را با رهبرش یگانه می شود و رضایت به زمامداری او می دهد. البته اگر مقام فرد با تهمت و دروغ پراکنی منافقین و مستکبرین مورد غفلت مردم واقع نشود مانند کاری که درباره حق خلافت علی بن ابیطالب و سایر ائمه اطهار کردند.

شکی نیست، اگر مبنای رضایت عمومی، مهر و محبت باطنی شد شراکت عمومی قطعا در پی آن می آید. برای همین اسلام معتقد است، ولایت، مقوله ای است متشکّل است از محبت و زعامت توأمان، به طرزی که هیچ یک بر دیگری رجحان نداشته باشد. برای همین است که در غرب، اعتقاد راسخ بر تفکیک قواست اما در اسلام برای اختیارات رهبری تفکیکی منظور نمی شود چرا که کنترل سیاسیِ رهبر،‌ تنها از طریق تقوای نفسانی خود او، شدنی است نه سلب برخی مسئولیت های او از وی.

منبع: چکیده ای تحلیل از کتاب "تاریخ فلسفه سیاسی غرب در عصر جدید و سده نوزدهم" اثر "عبد الرحمن عالم" و مجموعه سخنان "مهندس اسفندیار رحیم مشایی" پیرامون "ولایت فقیه" و نیز کتاب"ولایت فقیه" اثر "سید روح الله الموسوی الخمینی"

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی