اسلام ناب--توحید کلمه

مبارزه، علم است(سخن کلیدی رهبری در دیدار خصوصی با دست اندرکاران خبرگزاری ایرنا در سال 73)

اسلام ناب--توحید کلمه

مبارزه، علم است(سخن کلیدی رهبری در دیدار خصوصی با دست اندرکاران خبرگزاری ایرنا در سال 73)

اسلام ناب--توحید کلمه
با سلام
کومونیست ها حرفهای بی ربط زیاد دارند،‌اما این یک جمله شان حرف درستی است که می گفتند:"مبارزه علم است." یعنی اول باید دوست و دشمن را درست شناخت، جبهه آنها را از هم تفکیک کرد،‌سپس مبارزه را آغاز کرد.(کلیدی ترین جمله رهبری در دیدار خصوصی با دست اندر کاران خبرگزاری جمهوری اسلامی در سال 73)
برای تشریح جمله بالا که رهبری عزیز از کومونیست ها آن را نقل کرده و همچنین جهت تعریف فلسفه وجودی این وبلاگ اشاره می کنم به گفتار زیر از معظم له در سال 88:
اگر بصیرت نداشته باشید، دوست را نشناسید، دشمن را نشناسید، یک وقت می بینید که آتش توپخانه تبلیغات شما و گفت و شنود شما و عمل شما، به طرف یک قسمتی است که آنجا، دوستان مجتمع اند نه دشمنان
***
و اما درباره محتویات این وبلاگ و مقالات و مطالب آن باید این نکته را متذکر شوم کلیه مطالبی که در این سایت مشاهده می کنید قالبا با ذکر منابعی همراه شده اما اساس و شالوده همه شان مبتنی بر برداشت های شخصی و تحلیلهای شخصی خود این حقیر می باشد. و لذا باید عنایت داشته باشید مطالب و مقالات نگارش شده در این فضا، ابداً و اصلا به صورت کپی-پیست از سایت ها و کتب مختلف نیست و ذکر منبع در ذیل مطالب این وبلاگ برای این است تا بدانید جرقه نوشتن مقالات مذکور از کجا در ذهن این حقیر زده شده است، فقط همین!!!
شادی روح شهدا، امام شهدا، صلوات....
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۲۸ ارديبهشت ۹۶، ۱۲:۰۹ - شاهین ام
    تشکر
  • ۱۲ بهمن ۹۵، ۱۳:۲۴ - WATING MUSLIM
    ++++
۰۲ شهریور ۹۴ ، ۰۷:۰۲

حزب و تحزب گرایی

پیشگفتار

با توجه به ضرباتی که احزاب سیاسی از صدر انقلاب تا کنون به بدنه سیاسی این ایدئولوژی مقدس وارد کرده اند بر خود لازم دانستم تا از محکمات (نه متشابهات) سخنان و بیانات ولیَینِ فقیهَین (امام خمینی و امام خامنه ای) و ایضا از اشارات متفکر شهید سید شهیدان اهل قلم درباب ماهیت حزب و تحزب گرایی، نکاتی را –به صورت استنباطی و تحلیلی- استخراج  کنم. ذکر این نکته لازم است که منظور از حزب در متن پیش رو همان ساختار عرفیِ حقوقی-پارلمانتاریستی یک جمعیت خاص است که ذیل «اصول دموکراسی» به رقابت جهت «کسب قدرت» می پردازند. از این جهت انتقادات مغرضانه عده ای معلوم الحال که می گویند: «با منطق شما، حزب الله لبنان، یا حزب مستضعفان که امام ره از آن دم می زد مورد تایید اسلام نیستند و به اسلام ضربه می زنند» به این متن وارد نیست و مردود است.

گفتار

1) انگیزه های جناحی بلاشک انگیزه هایی فاسدند:

در پیام تسلیت مقام عظمی ولایت که به مناسبت رحلت عالم وارسته آیت الله محمد رضا مهدوی کنی صادر شده است آمده است: «...و هرگز ملاحظات شخصی و انگیزه های جناحی و قبیله ئی را به حیطه فعالیت های گسترده و اثرگذار خود راه نداد...»

از قسمت فوق کاملا واضح است که انگیزه های جناحی –هر جناحی- به قدری مذموم اند که لازم اند از ساحت فعالیت های انقلابی کنار گذاشته شوند. رهبر انقلاب در این پیام هرچند فعالیت های متوفی را تایید می کنند اما اصل «عضویت در حزب –هر حزبی-» را مذموم می شمارند.

2) اصل «تشکیل حزب» مورد مخالفت امام راحل بود:

در خاطرات هاشمی رفسنجانی در سال 1367 آمده است به نقل از امام: «...پیش از این بحث حزب شده بود... اما با مخالفت امام روبه رو شده بود. امام از اول نسبت به حزب بدبینی خاصی داشت و آن را موجب تفرقه می دانستند.» هاشمی رفسنجانی در ادامه اشاره می دارد که امام ره پاسخ امام به آقای طاهری خرم آبادی نیز پیرامون تشکیل حزب منفی بوده است.

این مسئله که مخالفت علنی امام با تشکیل حزب جمهوری اسلامی که اعضای آن چیزی جز انگیزه های انقلابی در سر نداشتند بسیار جدی و قاطع بوده است نشان گر این مسئله است که سازمان حقوقی حزب –هر حزبی- را مقارن و ملازم با ایجاد و تشدید تفرقه می دانستد چنانچه می بینیم که حزب جمهوری اسلامی، خود تحت فشار اختلافات داخلی و حرکت در جهت خلافِ ماهیت واقعی سایر احزاب –تمایل به خرد شدن، کوچک شدن و انحصاری شدن اعضا و باندگذایی در انتصاب زیردستگان حکومتی- محکوم به انحلال شد چرا که اسناد حاکی از آن است که عضوگیری حزب جمهوری اسلامی میلیونی بوده است و حزب روز به روز در جهت بزرگ تر شدن -نه خرد شدن- پیش می رفته است و چرا که رهبران برجسته آن همواره سعی داشتند از همه ظرفیت جامعه استفاده کنند لذا اصول اساسی تحزب گرایی را ذیل انگیزه های خالص انقلابی، نقص کردند و زمینه انحلال آن حزب جمهوری اسلامی را فراهم کردند.

3) اختلافات و درگیری های احزاب، سیاسی است نه اعتقادی:

«اگر شما میبینید که در کشور ما دو جریان فکری و سیاسی وجود دارد این به این معنا نیست که افراد این دو جریان در مبانی با هم اختلاف دارند، یعنی عقاید متفاوتی دارند، نه عقیدتی نیست این اختلافاتی که وجود دارد بلکه سیاسی است ... هدف ها یکی است، نیت ها یکی است، ... اصلا اختلاف بنیادین نیست »

سخنان فوق سخنان سید علی الحسینی الخامنه ای در خطبه های نماز جمعه 20 آبان 67 می باشد که صراحتا در آن اذعان می دارند اگر در صحنه کشاکش های سیاسی به اختلافات شدید حزبی برخورد کردیم، باید بدانیم که عمق این اهداف و غایت این اهداف اعتقادی نیست بلکه سیاسی است یعنی کسب قدرت. این هدف چون از ذاتیات هر حزبی است لاجرم جریان عملی احزاب را به سوی خود می کشد و انگیزه های اعضای آن تحت تاثیر خود قرار می دهد حتی اگر انگیزه های اولیه شان دینی و الهی باشد.

4) تشکیل حزب، ذاتا تمایل به گروه گرایی و رابطه گرایی دارد:

شهید آوینی در کتاب آغازی بر یک پایان تصریح می کند: «احزاب سیاسی بر مبنای توافق جمعی ایدئولوژیک تاسیس می شوند. اما به مصداق "کل حزب بما لدیهم فرحون" کار حزب به بازی گروهی و ترجیح منافع حزب –در چارچوب رسیدن به قدرت- بر حقیقت می انجامد و به این معنا در همین روزگار ما و در همین روزهای حاضر، عملکرد هر دو جناح سیاسی [علی الظاهر] متقابل –راست و چپ- شاهدی بر این ادعاست که یک حزب خواه یا نه خواه منافع حزبی خود را بر حقیقت ترجیح خواهد داد مگر آنکه که چنین فرض کنیم که منافع یک حزب بتواند مساوی با حق و عدالت باشد که حتی در بهترین شرایط نیز امکان وقوع چنین امری به چشم عقل و منطق بسیار بعید است.» شهید آوینی در ادامه اشاره ای نیز به حزب جمهوری اسلامی دارد و اذعان می دارد بدلیل آنکه هدف رهبران حزب همان هدف جمهوری اسلامی بود نهایتا در نظام حل شد و اگر غیر از این بود باقی می ماند ولی در مقام تعارض با اهداف انقلابی ادامه حیات می داد.

5) حرکت در چارچوب و قالبهای حزبی لاجرم ملازم با دخالت هوای نفس در اعمال است:

سال 85 رهبر انقلاب در جمع اعضای دولت اینطور می فرمایند: «به حمد الله عناصر دولت به هیچ گروه و دسته و باند و جریانی وابسته نیستند... مراقب باشید حرکت، اظهار نظر و حرف، منتسب به یک جریان، به یک باند و به یک گروه پیش نیاورد، که اگر اینطور شود، هوای نفس تقریبا انفکاک ناپذیر است. هوای نفس گروهی هم مثل هوای نفس شخصی است...انسان را از خرد و جاده مستقیم منحرف می کند.»

گفتار آخر

گرایش به اصلاح جامعه و اصول دینی از آرمانهای یک ملت خداجوست که در قالب «حزب» نمی گنجد. اساسا اطلاح طلبی یا اصولگرایی، باند نیست بلکه یک آرمان است و هر دو بایستی خارج از منافع حزبی و بدور از انگیزه های جناحی تعقیب شوند وگرنه در مسیرِ عمل، دچار تغییر در ارزشها می شوند. به امید آنکه با ظهور هرچه سریعتر دولت اسلامی، سفره تحزب گرایی یک بار برای همیشه جمع و امر ولایت به تمامه محقق شود.
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۰۲

نظرات  (۳)

۰۲ شهریور ۹۴ ، ۱۴:۰۴ سعید ابراهیمی
مختصر، نکته‌بین و مفید.
یاحق.
پاسخ:
ممنون
بر فرض محال اگر مطالب من درست هم باشد جز توفیق و مرحمت الهی چیزی نبوده است
تشکر بابت مطلب خوبتان
پاسخ:
لطف داری
۰۸ شهریور ۹۴ ، ۰۰:۱۸ وجیهه زارعی
احزاب ،مانع کمال ظهور انقلاب اند

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی